var story pyramiden

SPIS&DELI's behovspyramid

Behovspyramiden förändras inte, till skillnad från modedieter i kvällstidningarna och "vanliga" kostråd från dietister.

 

 

Dessa förändringar föranleds ofta av att det hela tiden kommer nya forskningsrapporter om hur vi reagerar på specifika näringsämnen. Behovspyramiden är dock mer grundläggande och det är mycket sällan som det framkommer så totalt förändrande upptäckter att det skulle kunna påverka pyramidens uppbyggnad. Vatten är liksom viktigare för hälsan än kanelbullar, det är inte svårare än så.

Pyramidens bas består av goda relationer (till dig själv, familj och vänner, arbetet, universum/Gud och eventuella barn mm). Dessutom handlar de grundläggande mänskliga behoven om trygghet och variation, bekräftelse och gemenskap/kärlek, utveckling och delaktighet i något större än dig själv samt rörelseträning, mentala utmaningar, sömn och återhämtning.
Syre är en förutsättning för allt liv och vi överlever endast några minuter utan det. Maximera syresättningen av dina celler genom djupandning och konditionsträning.
Vatten används i samtliga kroppsfunktioner och människan kan bara klara sig utan vatten i några få dagar. Kom ihåg att du till cirka 3/4–delar består av vatten. Rent vatten med ett pH-värde mellan 7-9 är att föredra och det ska vara rent (som källvatten) eller kolfiltrerat vatten.
Gröna grönsaker, gräs – och deras juicer – innehåller extremt höga mängder av mineraler. Men också klorofyll, vitaminer, enzymer och fytonutrienter. De är dessutom bra på fibrer och protein. Om du vill hålla dig frisk och fräsch är det helt enkelt ett MÅSTE att denna grupp dominerar din kost.
Det finns tre livsviktiga fettsyror som kroppen inte kan tillverka själv och som därför måste tillföras via kosten.
Denna grupp är rik på livsviktiga antioxidanter och vitaminer men innehåller även ganska mycket mineraler. Kom dock ihåg att exotiska frukter (banan, apelsin, ananas mm) också innehåller höga halter av det fettinlagrande fruktsockret så dessa produkter ska intas med förstånd.
Denna grupp innehåller protein och fett från icke tillagade nötter, linser, groddar och frön och är den sista av de essentiella, dvs livsviktiga, delarna av Behovspyramiden.
Denna grupp hamnar helt klart närmast de essentiella och livsnödvändiga delarna i Behovspyramiden. Den innehåller i grunden samma näringsämnen som grupp 4a men det är ett val att tillgodogöra sig dessa från animaliska källor.
Den här gruppen innehåller fullständiga och icke förädlade (raffinerade, tillagade) sädesslag vilket gör att näringen finns intakt. Alltså inte bröd som hör till grupp 8.
Fytinsyra neutraliseras i surdegsbröd och bryts ned under jäsprocessen. Detta gör att alla mineraler tas upp mycket bättre av din kropp. Under processen sänks GI-värdet, så att du får ett långsammare blodsockersvar. Du får lägre insulinpåslag och känner dig mätt längre om du äter surdegsbröd.
För att uppnå god hälsa rekommenderas absolut oraffinerade, komplexa kolhydrater. Raffineringsprocesserna skapar enkla kolhydrater utan näring, så att kroppen bara kommer att be om mer. Den här gruppen hör till vår tids mest missbrukade delar av Behovspyramiden.
I den här gruppen hittar vi bland annat alkohol, nikotin, kaffe och vinäger. Den här gruppen handlar mycket om kemisk tillståndsförändring och ska helst användas mycket litet. Innehållet i den här gruppen används ofta i vårt samhälle för att stilla en hunger och längtan efter behoven i grupp 1. Det kan finnas bra enskilda egenskaper hos bl.a kaffe men dessa ämnen klarar du INTE av att bryta ner i stora mängder.
Processade, burkade, buteljerade och förpackade maträtter är nästan uteslutande ”berikade” med kemiska tillsatser som smakförstärkare, färgämnen och konserveringsmedel. Den här gruppen bör du undvika helt eftersom din kropp helt enkelt inte vet vad den ska göra med dessa tillsatser. Detta skapar kaos, surhet och därmed obalans som kan bli ohälsa.